Kilka słów na temat witaminy A

Witamina A znana jest ze swojego dobroczynnego wpływu na wzrok. Dzięki jej regularnemu przyjmowaniu w organizmie wytwarza się rodopsyna, która jest światłoczułym barwnikiem znajdującym się w siatkówce, a która umożliwia widzenie zmrokowe.

Podstawowe informacje

Witamina A odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Dzięki niej możliwe jest skuteczne metabolizowanie białek i hormonów steroidowych. Ponadto jej regularne przyjmowanie wpływa w znacznym stopniu na wzmocnienie odporności organizmu oraz chroni go przed powstawaniem różnorodnych zakażeń. Przyjmowanie witaminy A polecają również stomatolodzy, ponieważ tworzy ona mocne i odporne na uszkodzenia szkliwo. Witamina A wspomaga również wytwarzanie kolagenu odpowiedzialnego za sprężystość zarówno skóry, jak i wiązadeł.

Czym objawia się niedobór witaminy A?

Najczęstszymi objawami niedoboru witaminy A w organizmie jest tak zwana kurza ślepota, czyli znaczne osłabienie narządu wzroku. Objawia się ona znacznym zmniejszeniem pola widzenia o zmierzchu oraz w miejscach, w których zainstalowane jest słabe oświetlenie. Niewystarczająca ilość witaminy A w organizmie objawia się również dużą łamliwością paznokci, szorstką skórą oraz pojawieniem się wysypki. Ponadto, osoby, które nie posiadają dostatecznej ilości witaminy A w organizmie mogą się uskarżać na częstsze stany zapalne dziąseł oraz ich krwawienie, mały apetyt chroniczne uczucie zmęczenia. Zwiększa jest także podatność na różnorodne zakażenia.

W jakich produktach znajdziemy witaminę A?

Witaminę A, w jej naturalnej postaci, znajdziemy przede wszystkich we wszystkich produktach odzwierzęcych, takich jak np. maśle, mleku, żółtkach jaj, serze, tłustych rybach, wątróbce i tranie. Ponadto, bogate są w nią również produkty roślinne. Największe jej złoża znajdują się w dyni, marchwi, morelach, brokułach oraz innych owocach posiadających żółty i pomarańczowy koloryt. Oczywiście witamina A znajduje się także w suplementach diety. Jednak jeżeli będziemy chcieli przyjmować ją w takiej postaci, to musimy uważać, aby nie dostarczyć jej organizmowi w nadmiarze.